Altavoz

Un lupo charrando aragonés

| 26 julio, 2017 13.07

La plegada d’un lupo ta Monegros fa reviscolar lo debat arredol d’a chestion d’a presencia de lupos en Aragón. Ya dende feba tiempo se barrunta que ista situación se daría. Los lupos ibericos acucutaban en la muga castellana y cal parar cuenta de que somos charrando de una especie que se puet fer tranquilament 100 kilometros cada diya ta trobar caza. En lo costau catalán, lo lupo italiano, que pareixe que iste monegrino en ye, ye bien cerqueta d’as nuestras mugas.

Tot isto, lo debat que ha trayiu, las amigas que me’n han charrau y lo que s’ha sentiu por los medios, me torna a levar ta las exacheracions, ta lo debat grueso y sin datos, que se da tant a soben. Quasi siempre, de feito.

Los ganaders que lo lupo les ha muerto bella uella, y muitas que les refirman, argumentan que lo lupo “no ye qualcosa d’os Monegros”. Nian d’Aragón, he sentiu. Cuento que importaba igual a on hese apareixiu iste visitant, que en qualsiquier cantón de lo país, bi hese habiu voces que churaban y perchuraban que nunca de la historia bi heba habiu lupo en ixa zona.

Manimenos los datos scientificos, tant ixuplidaus como siempre, nos indican lo contrario. Lo lupo estió bien present en toda la peninsula dica lo sieglo XIX. Empecipiando lo XX, encara en quedaba en quasi tot Aragón, a pesar d’a presión d’os humanos. No ye dica los anyos sisanta que disapareixe d’Aragón, y no de tot, ya que de cabo ta quan belun trescruza as mugas castellanas u, como en iste caso, las catalanas.

Asinas que no. Por muito que qui diga la frase no haiga visto nunca lupos en Aragón, ni su pai, ni yayo, ni sisquiera o lolo d’o lolo más viello de lo lugar chure haber visto nunca lupos en Aragón, no en fa tanto que lo lupo va disapareixer d’o país. De relatos y historias, todas en conoixemos. Como la que sale en Es recuerdos de paye, de Óscar Lerín, qui recuenta:

Antes en la Comuna i heba lobos. Un d’estes zaguers lobos viviba en un monte y le deciban el rei d’el Falcé (que ye como se diz ixe monte). Es lobos mataban las uellas, per ixo es pastors teneban mostins con collar de punchos ta defender-los.

Ta privar de que el rei d’el Falcé continase matando ganau le pretón fuego al monte. Ya no se sabió cosa más d’este.

Sobre es onsos, la verdá que no sé cosa. Me pienso que la Comuna yera más tierra de lobos que d’onsos, u al menos no he sentiu parlar de que en i hese.

Los lupos ya no son en Aragón. Habe anyos ya que no. Pero no marchoron fa tanto, por muito que a sapiencia popular, ixa que tant a soben tant poco sabe, diga.

L’aragonés tamién sufre d’istos mals. “Aqui nunca no s’ha charrau atra cosa que castellano”. ¿Quantas veces nos hemos habiu de sentir ixa falacia?. En Zaragoza ye verdat que desapareixió luego, pero lo rastro pervivió dica hue. En estar la metropoli, antimás, acullió a mils de migrants d’as zonas aragonesofonas, por lo que l’aragonés nunca no deixó de sentir-se en la nuestra ciudat. Antimás, dende la plegada de lo movimiento en desfensa de l’aragonés, atros mils de personas lo han iu aprendendo, y muitas lo femos servir de cutio en a nuestra vida.

En zonas muito mas enta lo sur d’as que se tienen por “tradicionals”, l’aragonés se perdió fa bella decada. Lo sieglo XX, que en envista historica ye “antes d’ahiere”, prencipió con un país an que l’aragonés yera luenga vehicular de una parte importantisma, como contrimuestran totz os testimonios, investigacions y los repuis en o castellano que se i charra hue.

Mesmo en lugars an que hue encara viven aragonesofablants, bi ha qui niega que se i charre. “Ixo, en lo lugar vecin, aqui no”. Tot ixo obedeixe a ixa percepción de “lo malo” u “lo que no fa honra” que tenemos. Charremos de lo lupo u de l’aragonés. En l’atro canto, lo bueno y deseyable, “s’ha feito toda la vida”. Las fiestas de Lo Pilar pareixen estar milenarias, quan s’inventoron o sieglo pasau. Y mesmo l’azute pareixe que haiga conseguiu que se navegue un ríu que fa milenios que viye a los humanos esnavesar las auguas suyas.

L’aragonés, igual como lo lupo, desapareixió circumstancialment de muitos puestos. Bi ha qui creyemos que totz dos han de recuperar territorio, porque creyemos que a diversidat biolochica, lingüistica y cultural son riquezas, y alportan muito mas que os problemas que puedan creyar. Prou que cal saber chestionar-lo, porque sino, creyaremos un refús que no beneficiará a garra d’as partes.

No podemos, ni debemos, basar los argumentos nomas en la experiencia propia. Ye la definición de ixo que en zagueras le decimos “cunyadismo“. Pa tot debat cal datos, y no vivencias u anecdotas. En iste caso, los datos son contundents y evidents y Aragón ha pasau muito tiempo sentindo a los lupos charrar aragonés.

Por desgracia, un aragonés puet vivir tranquilament toda la suya vida sin sentir una charrada en a nuestra luenga. Igual como puet vivir sin viyer un lupo. Pero ixo no les fa desapareixer d’a nuestra historia ni d’a nuestra realidat por mas que beluna quiera.

Bella noticia sobre lo lupo de Monegros:

http://www.eldiario.es/aragon/sociedad/asentamiento-estable-Aragon-posibilidad-prepararnos_0_659685086.html

http://www.eldiario.es/aragon/elprismatico/lobo-llego-Monegros_6_654494563.html

Bell video sobre la historia de l’aragonés:

26 julio, 2017

Autor/Autora

@Tierrabarrenaus / barrenau.blogspot.com.es


Flickr
Twitter
Facebook

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

CERRAR